No jah, meie majandus kirtaseb ikka ja kuskilt pole näha veel, et see hakkaks positiivsemaid tuure ülesse võtma. Kuid kas ta ikka kiratseb? Järsku hoopis on need meie endi harjumuspärane pillamine ja laia joonega elamine?
Paljud firmaomanikud, kellel on raskusi, küsivad endilt ja teistelt, et mida ma valesti tegin? Miks kõik on languses, kuid samas, kui hakata vaatama, siis tegelikult pole ju hullu midagi. Lihtsalt firma seis on umbes nagu 4-5 aastat tagasi. Toimub stabiilsem ringlemine ja kogu üritus pole kokku kukkunud.

Kohtusin ühe keskmise suurusega firmajuhiga, kellega rääkisime siis majanduse jahtumisest ja sellest, et eesti majandus on kehvas seisus.
Tema väitsis, et nende firma toodete müük pole langenud. See on endisel tasemel. Just nagu on umbes viimased 4-5 aastat olnud. Samuti tema koostööpartneril – sama lugu.
Arutlesime, et kus see suur negatiivse eelarve ja kärbete probleem alguse saab. Tema loogika järgi riiklikust ületarbimisest.
Ärimehe arvamus oli selline:
Viimase aasta jooksul ehk mitte, kuid varem ( eelmine valitsus) loobiti raha siia sinna. Mingi küsimus polnud majandusministeeriumi kaudu saada suuri summasid. Nüüd enam seda ei saa. Küsi palju tahad. Nüüd saad vaid siis, kui sul on selleks TÕELINE vajadus.
Mis siis viimase aasta-poolteisega juhtunud on?
Ega midagi eriti muud, kui seda, et majadusminister on vahetunud.

See firmajuht, kellega vestelesin on eesti turul tegutsenud juba 12 aastat. Ta on oma kombitsad ajanud ka venemaa turule. Rääkis ta mulle seda, et venemaale müües on kaks valikut. Kas müüd mustalt ( saad raha kohe pihku) või siis ametlikult. Tema teadis oma valdkonnast rääkida, et neid kes müüvad eestist venemaale on omajagu. Mõned müüvad mustalt – eriti viimasel ajal on hakatud mustalt müüma- mõned aga müüvad nii, nagu on kogu aeg müünud. Muidugi on kauba trantspordiga venemaale viimase aasta jooksul raskemaks länud. Rekkad ootavad piiril tunde ja tunde. See seab teatud piirid ka autofirmade valikul. Lihtsalt see seisuaeg tuleb nüüd ka kinni maksta. Selle peale on pahased nii vene ärimehed, kui ka eesti ja euroopa ärimehed.

Kus siis ikkagi on see meie majandus languse probleem?
Ärimeeste arvates ületarbimisest. Alustades sellest, et riik ostis tohutute miljardite eest raudtee tagasi. Nüüd taob iga kuu sinna veel miljoneid alla. Eesti igapäevane maksumaksja makasab selle kinni. Selle asemel, et raudtee rekonstrueerida ja anda erakätesse, lisatakse sellesse põhjatusse kaevu veel miljoneid raha – MAKSUMAKSJA RAHA. Samas, ei pääse eesti rongid venemaale sõitma. Kui autotrantsport on veel pidurdusega olemas, siis raudtee on täiesti ära kukkunud.
Euroopa jaoks on meie “raudruunad” liiga vanad. Nokk kinni saba lahti ja vastupidi.

Kokkuvõtvalt arvas ärimees, et palkade tõus+kaupade hinnatõus ei ole tasakaalus. Seega liiga palju jääb vaba raha kulutuma. See on kunstlikult loodud olukord, kus riigiisad on seda laeva juhtimas.
Tema arvates tuleks kokku hoida eelkõige valitsemiskuludelt. Kindlasti ei tohtivalt kokku hoida kaitsekuludelt, et venemaa pidada seda ootama, et saada meile siis ära nähvata ja meid vaikselt ( ne tankami a bankami) alla neelata majanduslikult.

Mida mul öelda siinkohal. Kui inimene on suutnud olla eesti-vene-euroopa turul 12 aastat ja jätkuvalt tegeleda tootmisega ning mitte kokku kukkuda, siis peab tal olema majandusest üsna selge arusaam.

Advertisements