Täna tuli mulle oma pisema suve-sügisesi jopesid kokku korjates ja nende taskuid puhastades ( aru ma ei saa, kuidas saab taskutesse nii palju liiva) üks jutuajamine meelde, mida kuulsin mõned päevad tagasi pangas oma järjekorda oodates.
Üks ema koos oma kuskil 7-8 aastase pojaga seisid samuti pangas ootejärjekorras. Järjekord oli ikka parajalt pikk, ning kõik sumisesid, sest tööl oli 10 telleri asemel nagu ikka vaid kaks. Seistes ei jäänud mul muud üle, kui kuulata ja ema räägib seal siis pojale:
” Sina enam selle üleaedse Jüriga ei mängi! Tema vanemad on mingid matsid. Isa on nüüd tavaline autojuht ja ema pole ikka osakonna juhatajast kõrgemale ametikohale tõusnud. Selliste matsidega minu poeg ei mängi.”
Poeg siis küsib: ” Kes on mats ja miks ma ei või Jüriga enam mängida? Ta ei ole paha poiss ju! Ta ei tee üldse haiget ja ei löö kah niisama!”
Ema vastab selle peale pojale: ” Ma ju räägin sulle, et mats. Isegi lüüa ei oska vajadusel.” Väljendab ema põlastust, tehes võiduka näoilme, nagu oleks sellega kõik öeldud.

Natukene aega on ema ja poja vahel vaikust, kuid tundub, et väikene mees mõtleb kogu selle aja paaniliselt, sest pool ema jutust on kaduma läinud. Järsku ta näoilme selgineb ja omaarust justkui leiab lahenduse ja teatab emale:
” Jüril on Nike tossud! Ta ei ole mingi mats! Tal on ka puldiauto ja mitte juhtmeotsas!”
Mille peale ema tõmbab kulmu kortsu ja ütleb:
” Kui sa tahad omale saada seda laste võri siis tuleb sul minu sõna kuulata, muidu ma ütlen isale, et sa mängid matsidega ja ta ei osta sulle seda!”
Selle peale tõmbab väikene poiss suu krimpsu ja nohiseb justkui läbi nina ja hästi vaikselt: ” Siis pole mul enam kellegagi mängida, sest keegi pole teie jaoks õige rikkuse või väärikuse kohapealt!”

No jah, mis sa kostad või arvad sellise asja peale. Miks mulle see meenus, kui panin piiga jopesid pessu, sest kunagi käis umbes samane jutt Lenne kombekatest väikelastele, kus kaks ema rääkisid, et kolmandaga ei saa suhelda, sest ta polnud oma lapsele Lenne kombekat ostnud.
Siis me imestame, kuidas noored on kapriised teatud riiete suhtes ja kust see neil pärit peaks olema….

*isikunimed ja kohad on muudetud isikute turvalisuse huvides

