Kõik nad kisavad .. kultuur ja kultuur.  Eestis on 10% umbes inimesi, kes selle sõna tähendusest ka tõesti aru saavad. Kõik teised peavad kultuuriks ennast silmini täis joomist kuskil suvetuuril. Kui palju on tegelikult neid inimesi, kes käivad teatris? Kui palju neid, kes hea meelega vaatavad balletti ja  ooperit/operetti/muusikali ning neid, kes ERSO kontserdile lähevad? Kammerkooride ja ansamblite kontserditel käivad?  Okey, seda kõike on kokku umbes 10% neid kes käivad ja teine 10% kes ei käi, sest rahakott ei luba. Ning see 80% peab kultuuriks seda, mida saab manustada koos õlle/siidri ja/või näpu viskamisega.

mõnus muusikaelamus Oandul

 

Tunnistan ausalt isegi, et ma pole ammu enam kuhugi saanud. Tahaks, kohe väga tahaks. Kuid minu puhul jääb see rahakoti paksusesse kinni. Lihtsalt ei leia seda vaba 200 eeku, et minna teatrisse. See on nädala laste ja enda söögiraha ja päris nälga lapsi jätta ei saa. Nii ongi valik. Mina olen selles teises 10% kes lihtsalt ei pääse kultuurile ligi, sest peale seda 5% käibemaksu muutmist 21% käibemaksuks muutus see kasvõi kord poole aasta jooksul raha leidmine teatri jaoks võimatuks.

Nii ongi, et kultuur peaks olema massidele, kuid see on muutunud friikide pärusmaaks. Nende friikide, kes omale suudavad pileteid hankida.  Need suured massiläbud – suvetuurid – nende vastu pole ma kunagi huvi tundnud. Nendel üritustel tuuritajad aga leiavad selle raha alati.

Nüüd tekib küsimus, et sellest minu maksurahast peetakse üleval ERSO-t ja makstakse meie muusikutele hulka pappi, et nad ootaks paremaid aegu ning teeks kultuuri sellele 10% kes suudab piletite eest maksta.  Aga maksumaksja raha läheb kõigi taskust sinna? Okey, kui kultuur kuuluks rahvale ja seda saaks kasutada kõik kes vähegi tahavad, siis ma saaks sellest aru, kuid hetkel on mul tunne, et eraldades selliseid summasid ERSO-le, loobime me lihtsalt pärleid sigadele, kes need lihtsalt porri talluvad.

Ma arvan, et selle friikluse jaoks on meie riik maksnud piisavalt ja rohkemgi. Ma  olen ka selles enam kui kindel, et eesti muusikud, kes ERSO-s mängivad on ehk euroopa ühed paremad. Kuid see süsteem, kuidas seda üleval peetakse – see on arutu kulutamine. Oma riiki tuleb ehk mingi 7% .. kas selleks peab sellist mammutit sellisel moel doteerima? ERSO peaks suutma kogu selle hiilguse juures, mida Neeme Järvi kirglikult väljendab, ennast ise üleval pidada ja arenguks kah raha teenida.

Ma arvan, et Siitan ei ole majandusmees. ERSO vajab tugevat juhti ja sealjuures tugevat majandusinimest. Kes suudaks tuua selle kultuuri ka massidesse sellisel moel, et mina ei peaks valima laste söögi ja näiteks ERSO kontserdi vahel.  Alles siis saame me rääkida muudest asjadest, muidu on see vaid friikide mõttelend.